William Shakespeare: MNOHO POVYKU PRO NIC

Nejbližší termíny představení: 28.3, 13.4, 30.4, 18.5, 31.5
Délka představení: 2 hod.
Režie: Guy Roberts, Překlad: Martin Hilský, Scéna: Guy Roberts, Kostýmy: Guy Roberts

Hrají: Lucie Benešová, Roman Zach, Karel Heřmánek jr. / Štěpán Benoni, Nikol Kouklová / Vanda Chaloupková / Anna Stropnická, Veronika Žilková, Petr Pospíchal, Martin Zbrožek/Tomáš Havlínek, Veronika Freimanová / Dana Morávková, Anežka Rusevová / Kristina Sitková, Zdeněk Dušek, Valéria Vasil´ová

Stručný obsah hry

Originální nastudování Shakespearovy komedie o lásce a milostných útrapách se odehrává v Anglii během druhé světové války. V improvizovaném rozhlasovém studiu uspořádá skupina dobrovolníků, piloti a ženy Spojenecké armády (kromě Britů to byli Američané, Australani i Čechoslováci), živé vysílání hry “Mnoho povyku pro nic”, aby podpořili morálku mužů na frontě. Příběhy herců se tak začínají prolínat s postavami ze Shakespearovy hry a oba světy se propojují.
Choreografie: Dana Morávková
Jako speciální bonus jsou všechna představení vysílána živě přes internet, stejně jako kdysi bývaly vysílány rozhlasové hry.

Ohlasy

27.6. - Ahoj Helčo, především Ti musim moooc poděkovat za tip a volbu představeni – bylo to něco úžasnýho. Dětem se to moc libilo a ja řvala smichy tak,  až jsem i odbourala pana Zbrožka. Prostě úžasný-skvělý zážitek. Takže moc děkuju všem hercům a kdykoliv budeme moci, rádi dorazime znovu.
Jinak jsem  mluvici reklama Vašeho divadla a vyprávím všem zákazníkům, co jsem u Vás zažila. Všichni to chtějí vidět taky, takže tam budete mít nával !  Byla jsem opravdu unesena,  takový zachvat smichu jsem dlouho neměla, až mě děti musely napomínat…. J
Takže díky díky díky !
Pavlína Lásková 
-----------------------------------------------------
"Možná to bude znít jako protimluv, ale sledoval jsem "chytrou šmíru" s přesahem. Hostující režisér Guy Roberts nachází k Shakespearově „sváteční komedii o lásce“ velmi překvapivý klíč. Kombinuje nespoutanou komiku s tragikou doby a místa, ve kterém se tato show odehrává. Jelikož herci drží své úkoly v přesně vymezených mantinelech a nad vším vládne důraz na interpretaci Shakespeara, vznikl tvar smysluplný a funkční. Tato originální inscenace patří k tomu nejlepšímu na tzv. soukromých scénách."
Michal Novák 70 % (idivadlo.cz)
-----------------------------------------------------
RECENZE: Žilková v uniformě hraje Shakespeara i za náletů Luftwaffe
2.6.2016 T.Šťástka IDnes/kultura
Mnoho povyku pro nic, kde se vedle dalších objevila Veronika Žilková, Roman Zach či Martin Zbrožek, pojali v Divadle Bez zábradlí ve velice netradiční formě.
Aby toho Shakespeara, od jehož smrti letos uplynulo 400 let, nebylo málo, zinscenovali v pražském Divadle Bez zábradlí komedii Mnoho povyku pro nic. Místo tradičního soužení Claudia a Hery však přišel hostující režisér Guy Roberts s překvapivým nápadem pojmout Shakespearovu hru jako rozhlasový přenos z druhé světové války. Opřel se o překlad Martina Hilského.
Před diváky se tak k plotu z mikrofonů postaví jedenáct herců v uniformách, aby je přenesli do doby bitvy o Británii. Zatímco venku hrozí další nálety luftwaffe, ve studiu se letci a sestřičky snaží obyvatelům Londýna děsivé chvíle zpříjemnit alespoň v rámci éteru BBC.
Spolu s herci přinesl Roberts, který je jinak šéfem anglickojazyčného souboru Prague Shakespeare Company, na pódium Heřmánkovy scény hlavně hravost. Statické čtení textu nehrozí, tohle má švih i vtip.
In The Mood
Vše dobře doplňuje živá hudba, další nejen rozhlasové vstupy (dobová reklama na cigarety) a hlavně možnost vidět, jak vznikají zvuky mluvených her v přímém přenosu.
Z herců zaujme Veronika Žilková, záporný Don John Martina Zbrožka i hlavní postavy Lucie Benešové a Romana Zacha. Hravá produkce by se neztratila ani na letních scénách, což je patrné zvláště po vydařeném závěrečném tanci na klasiku In The Mood. A bez zajímavosti není ani fakt, že každou hru lze jako opravdový rozhlasový přenos živě poslouchat na stránkách divadla.
---------------------------------------
Může vás Shakespeare ještě překvapit? Mnoho povyku pro nic to dokáže
25. května 2016, 23:05 — Autor: Robert Pavelka, EuroZprávy.cz
Praha - V letošním roce, konkrétně 23. dubna, jsme vzpomněli 400. výročí skonu jednoho z nejslavnějších a nejdiskutovanějších dramatiků Williama Shakespeara. Divadlo Bez zábradlí jeho památku uctilo opravdu originálně.
O anglickém dramatikovi, básníkovi a herci se vedou dlouhosáhlé spory a v kulturním a uměleckém světě dokonce existují dvě linie, které zastávají protichůdné názory ohledně jeho tvorby, zda byl nebo nebyl autorem všech uvedených děl. Ostatně o této otázce včetně několika zastánců jedné z teorií pojednává snímek Anonym (Anonymous), natočený v roce 2011 režisérem Rolandem Emmerichem.
Ať už William, jehož rodištěm byl Stradford on Avon (hrabství Warwickshire) byl nebo nebyl skutečným tvůrcem mnoha děl, hrají se dodnes a některá z nich jsou ohýbána pod nánosem času. Snaha je modernizovat, přetvářet, upravovat nebo dokonce stylizovat do určité doby se u mnoha zastánců klasiky nesetkává s velkou odezvou. Pravda, u některých titulů je samotný příběh silně nadčasový, ale pašovat do Krále Leara telefon a psací stroj se nemusí setkat s příznivou odezvou.
Pokud tedy zaslechnete název Shakespearovy komedie Mnoho povyku pro nic (Much Ado About Nothing) ve spojení s britskými uniformami II. světové války, můžete se v první chvíli vyděsit. Leč v tomto případě jde opravdu o mnoho povyku pro nic, protože způsob ztvárnění a pojetí je originální, neotřelý, vtipný a ač zmodernizovaný, zachovává původní dílo prakticky nedotčené.
Připomeňme si letmo děj - příběh odehrávající se v italské Messině líčí perieptie mladého páru a kolem něj se pohybujícího množství postav. Florentský hrabě Claudio miluje dceru messinského guvernéra Leonata, krásnou Hero, ale neumí se vyslovit. Proto mu ji obratným jednáním doslova přivede před oltář jeho přítel, aragonský kníže a sicilský vladař don Pedro. Jenže jeho mstivý a záludný bratr don Juan zinscenuje kompromitující scénu, která má Hero očernit. Souběžně s trablemi Claudia a Hero se odvíjí ryze italský, tedy krajně napjatý vztah Heřiny sestřenice Beatrice a Benedetta, šlechtice z Padovy. Oba zapřísáhli odpůrci lásky jsou svými přáteli vmanévrováni do situace, kdy je nutno se zásadně rozhodnout.
Režisér Guy Roberts, zakladatel a umělecký ředitel Prague Shakespeare Company, pojal tuto klasickou komedii opravdu odvážným, ale nesmírně citlivým a povedeným způsobem. Divák vstupuje do fiktivního nahrávacího studia BBC, které ve válečné vřavě díky několika obětavým členům armády zprostředkovává svým druhům v zákopech rozhlasovou verzi zmíněné hry  . Jsme tedy svědky de facto čteného představení, ve kterém se možná zpočátku poněkud hůře orientujeme, zvláště proto, že na prknech Divadla Bez zábradlí obsáhne 19 postav Shakespearovy hry jen jedenáct protagonistů. Tato skutečnost se ale velice rychle začne   "vyhlazovat", mnozí možná z paměti vytáhnou kostru děje a pak se mohou bavit zvláštním provedením, do nějž patří i "stoleček speciálních efektů", kde přítomní vytvářejí patřičné ruchy. Neformálně působí i vstup   do obou polovin hry, takže snaha o co největší autenticitu, že jsme svědky skutečné nahrávky, dosahuje velmi vysokého bodu.
Oproti klasickému divadelnímu ztvárnění v kulisách má toto pojetí výhodu v drobných vtipných legráckách mimo děj, protože "herci" v kostýmech britských vojáků vlastně jenom čtou a dokonce po celou hru mají v rukou skripta. Myslí se i na takové drobnosti, že dokonce jedna ženská postava hraje několik rolí mužských, protože ve válce je přeci mužů nedostatek. Jako ve správném vysílání nás čekají i reklamy (v době, kdy jsem toto představení viděl, získaly nádherný punc kouzla nechtěného, protože propagují cigarety) a také jedno speciální překvapení. Dá se předpokládat, že ho soubor nezařadí vždy na stejné místo, já si ho užil někde v polovině druhého dějství. Záměrně neprozradím, oč šlo, ale rozhodně nepůsobilo uměle či nepřirozeně.
S ohledem na fakt, že jde vlastně o rozhlasovou hru, při níž by přítomné dámy a účinkující pánové měli pouze mluvit do mikrofonů, by bylo vlastně nemožné hodnotit herecké výkony jako takové. Je ale potěšitelné, že jestliže je první polovina poněkud více statická (což rozhodně není případ role zlotřilého dona Juana), v druhé půli už představitelé jednotlivých rolí poněkud roztávají a v závěru, ještě předtím, než si za zvuků slavného hitu In The Mood spontánně zatančí, už daleko více "hrají", což přináší divákovi nečekaný bonus. Nicméně s ohledem na vděčné role budou asi největší prim hrát Lucie Benešová a Roman Zach. Stejně jako v dávném televizním záznamu Divadla na Vinohradech, v němž v rolích Beatrice a Benedetta excelovali Daniela Kolářová a Jaromír Hanzlík, i v tomto případě mají největší prostor a dokáží ho využít. Tím se nechci dotknout ostatních herců, protože pokud má tato hra nějaký zásadní rys, pak to je úžasná kompaktnost, ze které zmíněná dvojice vyčnívá opravdu jen o nějaký ten   vlásek (v případě Romana Zacha minimálně o hlavu a půl).
Jenom drobnou připomínkou je úprava původních jmen Shakespearovy hry, takže Benedetto se mění v Benedicka, proradný don Juan se poangličtil na dona Johna, jeho kumpán Bumbalez se stává Borachiem a poněkud popletený velitel stráže, ovšem postava nesmírně důležitá, se z Mochny mění na Dogberryho. A z hlediska patriotismu se sluší dodat, že v jedné z rolí vystupuje i slavný československý pilot Josef František, který bojoval v řadách RAF a byl označován za letecké eso II. světové války. Čímž bychom se mohli dostat k přibližnému období, kdy se tato rozhlasová verze realizovala, protože František zahynul 8. října 1940.
Jestliže diváci aplaudovali hercům při premiéře vstoje, při první repríze to nebylo jiné. A o chytlavosti dobře zvoleného hudebního doprovodu v duchu amerických hitů 30. let svědčí i skutečnost, že jsem za dlouhou dobu, po kterou navštěvuji divadelní představení, viděl poprvé pár z hlediště, který si na hudbu o přestávce zatančil.
Pokud tedy chcete vidět zábavné a přitom klasické, nové a přitom nedotčené klasické představení Shakespearovy hry, neváhejte. 
Celkové hodnocení: 95 %
--------------------------------------------------------
Haničko milá,
 
dobrý ansámbl máte, profíky - všechna čest! A co mě překvapovalo zvlášť příjemně!: zaujatost a poctivá slušnost všech těch "divadelních lidí" kolem - technika, garderoba, uvaděčky - ta atmosféra je tam (díky tomu zaujetí a slušnosti a loajalitě těch lidí k tomu divadlu) podobná jako v malých divadlech v Londýně - tam jsem to vždycky obdivovala a ejhle! ono je to možné i v Čechách!!!! Z toho mi padala čelist nejvíc! Nevím jak to děláte, ale je to tedy velká krásná hodnota navíc!:-)
 
Takže děkuju za hezkou zkušenost a ráda přijdu kdykoli s textem nebo dialogy pomoct!
Mějte se príma, ať se daří a hodně radosti!
 
Spoustová Eva :-)
20.5.2016 premiéra Mnoho povyku pro nic

Živé rozhlasové vysílání hry Mnoho povyku pro nic - klikněte pro poslech

Mnoho povyku pro nic

Fotogalerie

Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic Mnoho povyku pro nic

Fotografie z představení Mnoho povyku pro nic 1 - 61

Video

Videozáznam z představení

Dnešní program

25. březen   sobota17:00 
Neil Simon: Sunny Boys

25. březen   sobota11:00 
Zdeněk Kozák: Český Honza

Zítřejší program

26. březen   neděle11:00 
Marek Beneš, Zdeněk Tomeš, Michal Dufek, Petr Skoumal: Pat a Mat jedou na dovolenou

26. březen   neděle15:00 
Michael Frayn: Bez roucha aneb Ještě jednou zezadu

Divadlo Bez zábradlí na Facebooku
Divadlo Bez zábradlí, Jungmannova 31,110 00 Praha 1, pokladna tel. 224 946 436, email: vstupenky@bezzabradli.cz